persbericht

16 / 02 / 2021

terug naar press room

Download beeldmateriaal

Download tekst

Omzet Haglöfs stabiel in 2020

Consument besteed meer tijd aan buitenactiviteiten

Ondanks de pandemie en de turbulente marktomstandigheden is het Zweedse bedrijf Haglöfs erin geslaagd om voor 2020 een netto-omzet te realiseren die in lijn is met de prestaties van vorig jaar. Volgens CEO Fredrik Ohlsson is de impact van crisis op de resultaten zo laag vanwege Haglöfs verbeterde productmix, krachtige merkuitstraling en online sales.

De eerste helft van 2020 was voor de hele outdoorbranche een enorme uitdaging. De combinatie van de zachte winter met de uitbraak van de corona-pandemie zorgde aan het begin van het jaar voor een aanzienlijke daling van de verkopen. Om deze dramatische marktsituatie het hoofd te bieden was kostenreductie cruciaal. Evenals een intensieve samenwerking met alle betrokkenen.

‘In 2020 had de pandemie verwoestende gevolgen voor het leven van mensen en bedrijven over heel de wereld. Ik ben erg trots op hoe Haglöfs medewerkers, leveranciers, zakenpartners en trouwe klanten hebben samengewerkt in deze uitdagende tijden. Dankzij eenieders bijdrage zijn we in staat geweest om een ​​evenwicht te vinden in korte termijn crisismanagement en een voortdurende langetermijnfocus om het nummer één verantwoordelijke outdoormerk te worden’, aldus Fredrik Ohlsson, CEO van Haglöfs.

In het laatste deel van het tweede kwartaal wijzigden de marktomstandigheden fundamenteel met een sterke stijging van de vraag naar outdoorproducten aangezien de consument meer tijd besteedde aan buitenactiviteiten. Haglöfs had een goede marktpositie om hierop in te spelen dankzij de eerdere investeringen van het bedrijf in productmix, merk en online retail.

‘We hebben Haglöfs succesvol omgevormd naar een consumentgericht bedrijf met een relevantere productmix, sterker consumentenvertrouwen en sterkere verkooppunten, inclusief ons eigen digitale kanaal. Dit heeft er voor gezorgd dat de verkoop ondanks de moeizame start van het jaar op hetzelfde niveau is gebleven als het jaar daarvoor,’ vervolgt Fredrik Ohlsson.

Lange termijn focus op product en duurzaamheid
Haglöfs heeft het hele jaar door een langetermijnperspectief aangehouden en bleef investeren in haar merkontwikkeling, productontwikkeling en duurzaamheidsinspanningen.

In 2020 lanceerde het bedrijf zijn nieuwe merkclaim Outsiders by Nature en bleef het zijn designfilosofie ontwikkelen: Neo Hantverk – verantwoord design. Op basis van innovatieve oplossingen streeft Haglöfs ernaar om hoogtechnologische, hoogwaardige producten te leveren met een lage impact op het milieu.

Een belangrijk onderdeel van Haglöfs duurzaamheidsstrategie is het verlengen van de levensduur van haar producten. In de loop van het jaar werd een preview van de tweedehandscollectie van het merk, Haglöfs Restored, uitgebracht. Items die anders zouden zijn verwaarloosd of weggegooid worden als nieuw hersteld en krijgen zo een tweede leven waardoor afval, emissies en waterverbruik tijdens het productieproces worden verminderd. De collectie wordt in FW21 gelanceerd.

‘Als verantwoord merk voor outdoorprestaties is duurzaamheid een integraal onderdeel van onze identiteit. We streven ernaar om onze impact op het milieu op alle fronten zoveel mogelijk te verminderen. We zullen in 2021 nog enkele ambitieuze duurzaamheidsinitiatieven presenteren,’ aldus Fredrik Ohlsson.

Sterk begin 2021
Haglöfs is 2021 goed begonnen met een sterke positie op een outdoormarkt die een positieve opleving kent. Om hier te excelleren, zal het bedrijf dit jaar extra investeren in technologie en competentie.

‘Hoewel we nederig zijn voor elke uitdaging waartoe de pandemie kan leiden, hebben we een positieve kijk op 2021. Ook in het komende jaar staat onze klant op nummer één. We ontwikkelen onze verkoopkanalen en lanceren innovatieve productlijnen op basis van onze nieuwe ontwerpfilosofie,’ besluit Fredrik Ohlsson. 

Over Haglöfs
Haglöfs werd in 1914 in Zweden opgericht door Wictor Haglöf en is vandaag de dag de grootste leverancier van outdoorkleding en -accessoires in Scandinavië. Haglöfs heeft meer dan 500 producten in haar collectie, verdeeld over de productgroepen kleding, schoenen, rugzakken en slaapzakken. 

Het merk heeft als doel kleding en accessoires te ontwikkelen en produceren die het outdoorleven aangenaam maken: betrouwbaar, duurzaam, functioneel en met een minimale impact op de natuur. Vol trots en passie zorgt Haglöfs ervoor dat je beter presteert, er beter uitziet en je beter voelt. Het innovatieve merk wil mensen inspireren om eropuit te trekken en te genieten van alles wat de natuur te bieden heeft.