persbericht

16 / 06 / 2021

terug naar press room

Download beeldmateriaal

Download tekst

Haglöfs onderneemt actie om een eerlijke behandeling te garanderen voor iedereen die betrokken is bij de productie van haar producten

Fair Wear Leader-status voor Haglöfs

Voor Haglöfs is het essentieel om als wereldmerk verantwoordelijkheid te nemen voor haar toeleveringsketen. De acties die Haglöfs heeft ondernomen om de kwetsbaarheid van werknemers te verminderen in het uitdagende jaar 2020, hebben ertoe geleid dat ze de Fair Wear Leader-status heeft bereikt.

De textielindustrie biedt werkgelegenheid en ontwikkelingsmogelijkheden aan miljoenen arbeiders over de hele wereld. Helaas worden arbeids- en mensenrechten niet universeel gewaarborgd. Haglöfs neemt actieve verantwoordelijkheid voor haar toeleveringsketen door de kwetsbaarheid van werknemers te verminderen en ervoor te zorgen dat ze eerlijk worden behandeld. Als lid van de non-profitorganisatie Fair Wear heeft Haglöfs de Leader-status gekregen voor het werk dat is uitgevoerd in het bijzondere jaar 2020.

Fair Wear is een non-profitorganisatie die samen met merken, fabrieken, vakbonden, NGO’s en overheden werkt aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden voor kledingarbeiders. Ze ondersteunt merken met audits, trainingen, een hulplijn voor werknemers en lokale expertise op het gebied van arbeids- en mensenrechtenkwesties. Ze biedt een forum voor aangesloten merken om samen te werken in gedeelde fabrieken om verbeteringen te bespoedigen.

Haglöfs’ lidmaatschap bij Fair Wear ondersteunt de initiatieven op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid in haar kleding-, schoenen- en hardwarefabrieken.

‘Bij Haglöfs werken toegewijde mensen elke dag, over de hele wereld, om producten te maken die mensen inspireren om eropuit te trekken’, aldus Fredrik Ohlsson, CEO van Haglöfs. ‘Het is van fundamenteel belang dat alle betrokkenen tijdens het proces eerlijk worden behandeld, ook de mensen in onze toeleveringsketen. Door onze samenwerking met Fair Wear, en met onze collega’s in de outdoor-industrie, moeten we ons blijven gedragen als verantwoordelijke wereldburgers en ons inspannen om de kwetsbaarheid van werknemers in de toeleveringsketen van de kledingindustrie te verminderen.’

2020 was een bijzonder moeilijk jaar voor werknemers in de textielindustrie
In 2020, toen de bestellingen in de hele industrie instortten, liep het levensonderhoud van tienduizenden werknemers ernstig gevaar. Het was een zeer moeilijke periode voor mensen zonder de luxe van een sociaal vangnet.

‘Gedurende het jaar werd duidelijker dan ooit tevoren hoe onderling verbonden we zijn en hoe belangrijk partnerschap is en dat we moeten samenwerken om onzekerheid het hoofd te bieden,’ aldus Fredrik Ohlsson. ‘Terwijl onze retailpartners vochten om hun bedrijf te redden, zochten we allerlei manieren om ze te ondersteunen. Tegelijkertijd zochten we samenwerking met onze leveranciers om de mogelijke schade van verminderde bestellingen te minimaliseren.’

Hoewel Haglöfs in 2020 bestellingen moest aanpassen en uitstellen, betaalde ze voor reeds gemaakte of lopende bestellingen en werkte ze nauw samen met leveranciers om rekening te houden met de individuele omstandigheden.

Haglöfs’ jaarlijkse merkprestatiecheck door Fair Wear
Naast het ondersteunen van merken ter verbetering van de arbeidsomstandigheden biedt Fair Wear een externe verificatie van de prestaties van merken door hun processen en systemen te evalueren. De werkzaamheden in het moeilijke jaar 2020 hebben ertoe geleid dat Haglöfs de Fair Wear Leader-status heeft gekregen. In de samenvatting van het rapport staat het als volgt:

‘Haglöfs heeft uitstekende resultaten laten zien op prestatie-indicatoren en heeft uitzonderlijke vooruitgang geboekt. Met een benchmarkscore van 84 plaatst Haglöfs zich opnieuw in de categorie Leader.’

Lees hier het volledige Fair Wear Brand Performance Check-rapport van 2020 over Haglöfs.
Lees hier meer over de voortgang van Haglöfs en download hier het Duurzaamheidsrapport 2020.

 

Over Fair Wear Foundation
Wij zijn de Fair Wear Foundation. Samen met kledingmerken en andere spelers in de branche werken we aan betere arbeidsomstandigheden voor de mensen die onze kleding maken. De mannen en vrouwen die in kledingfabrieken werken, worden vaak onder gevaarlijke en beledigende omstandigheden tewerkgesteld voor armoedige lonen. Daarom streven we naar een nieuw normaal, waar werknemers zich veilig en gerespecteerd voelen en een salaris ontvangen dat voldoende is om voor hun gezin te zorgen. Fair Wear-merken laten zien dat er een betere manier is om kleding te maken, een manier waarbij de mensen die ze maken centraal staan. We zijn vastbesloten om dit het nieuwe normaal te realiseren. Lees meer op: ​​https://www.fairwear.org.

Over Haglöfs
Haglöfs werd in 1914 in Zweden opgericht door Wictor Haglöf en is vandaag de dag de grootste leverancier van outdoorkleding en -accessoires in Scandinavië. Haglöfs heeft meer dan 500 producten in haar collectie, verdeeld over de productgroepen kleding, schoenen, rugzakken en slaapzakken. 

Het merk heeft als doel kleding en accessoires te ontwikkelen en produceren die het outdoorleven aangenaam maken: betrouwbaar, duurzaam, functioneel en met een minimale impact op de natuur. Vol trots en passie zorgt Haglöfs ervoor dat je beter presteert, er beter uitziet en je beter voelt. Het innovatieve merk wil mensen inspireren om eropuit te trekken en te genieten van alles wat de natuur te bieden heeft.