Het medialandschap is versnipperd. Met advertising bereik je steeds minder mensen, omdat je publiek op steeds meer media actief is. Ads zijn nauwelijks nog zichtbaar. Ga jezelf maar na, je ogen zijn erop getraind om ads te vermijden. Wat wel zichtbaar is, is content waar je in geïnteresseerd bent, die je bij de strot grijpt of waar je om moet lachen. De vraag is nu: hoe komt die content daar? Met PR natuurlijk.

Creatieve en relevante PR zorgt ervoor dat je verhaal in meerdere media terechtkomt en daar geconsumeerd wordt. Met een slimme campagne komt bijvoorbeeld een positief in het nieuws in in media als De Telegraaf, Op Pad, DWDD, Sport Partner (vakblad) en op Instagram (influencers met veel kwalitatieve volgers). Via een campagne met een andere insteek bereik je Het Financieele Dagblad, NOS Journaal, Hike & Trekking, Want.nl (blog) en LinkedIn. Aandacht moet je verdienen en dat gebeurt alleen maar met verhalen die ertoe doen. Media zelf hebben namelijk hetzelfde doel: behoefte aan aandacht.

Een ander perspectief

PR-professionals weten al jaren hoe je dat doet. Die zijn gewend om vanuit een ander perspectief naar content te kijken. Marketeers hebben de neiging een verhaal té commercieel te maken. En aan té commerciële verhalen hangt een luchtje, waardoor het niet opgepikt en niet gedeeld wordt. Noch door media, noch door social media.

Vergelijk het met sales. Niet-verkopen is krachtiger dan verkopen. Je bouwt een goede relatie op door klanten te helpen in plaats van ze iets aan te smeren. De intentie is dus altijd positief: hulp en kwaliteit bieden.

Dat geldt ook voor communicatie. Niet-commerciële verhalen zijn krachtiger dan commerciële verhalen. Dat is het geheim van PR.  Het is van alle tijden en zeker voor de tijden die komen gaan. PR blijft een onmisbare marketing-P. Slimme PR vergroot je bereik omdat het surft op de snippers van de media.

RECENTE BLOGS